Winkelen in de metaverse

Geplaatst op: 17/09/22

Het afgelopen jaar was de metaverse volop in het nieuws. Een fysieke en virtuele wereld die in elkaar overvloeien, het roept de nodige vragen én nieuwsgierigheid op. En waar velen een afwachtende houding aannemen bij zoveel noviteiten die je pet te boven gaan, zijn er ook altijd de innovators die kansen ruiken. Bij wie het brein op volle toeren begint te draaien en die durven te springen in het gat dat nog gecreëerd moet worden. Want de metaverse, hoe moeten we dit voor ons zien?

Benetton – jazeker, het modehuis dat in de jaren ’80 en ’90 furore maakte dankzij controversiële campagnes – gaf dit voorjaar al een eerste aanzet met de opening van een winkel in de metaverse. Wie dacht hier een virtuele outfit aan te schaffen komt bedrogen uit. Kleding kopen kan er niet. Maar bezoekers kunnen in de metaverse winkel met diverse games QR codes verzamelen, waarmee ze in de fysieke winkels aankopen kunnen doen. Doel? Vooral de jongere generatie – Gen Z’ers en millennials – een volledige merkervaring te geven. Het zijn immers vooral deze jonge mensen voor wie de digitale en fysieke wereld één zijn, en die nu al de grootste consumentengroep vormen. Om het omnichannel gevoel compleet te maken kreeg de vestiging aan de Corso Vittorio Emanuele in Milaan dezelfde volledige roze look als de virtuele winkel. Inmiddels heeft Benetton in Parijs een soortgelijk pop-up concept geopend in Parijs.

Samensmelten
Last van FOMO als je dit leest, en raak je in lichte paniek dat je de boot mist als je nu niet de metaverse in springt? Doen we er nog een schepje bovenop. Sinds de lancering van Nikeland, de virtuele winkel van Nike, hebben 6,7 miljoen bezoekers de winkel in de metaverse bezocht. Goed voor maar liefst 26% van de omzet van Nike. Bezoekers doen er mee aan games, terwijl ze virtuele producten uitproberen. Ook kunnen ze er terecht voor NFT’s (non-fungeable tokens), dat inmiddels een belangrijke inkomstenbron is voor Nike. En Mango claimt het eerste retailmerk te zijn dat de digitale, virtuele en fysieke wereld laat samensmelten. Dit doen ze in de nieuwe flagshopstore in New York. Nog een paar namen? Ralph Lauren, Tesla – vanzelfsprekend, zouden we bijna zeggen – maar ook het klassieke Gucci hebben de eerste stappen in de metaverse gezet.

Authenticiteit
Krijg je het Spaans benauwd bij het lezen van bovenstaande informatie? Niet nodig. Ons advies: lees je in, fantaseer mee en zet geen oogkleppen op. Houd brainstormavonden met innovaters, creatievelingen, techneuten en enthousiastelingen en fantaseer erop los hoe jouw merk in de toekomst ertoe blijft doen. En onthoud: zorg dat je daar bent waar jouw doelgroep is. Stap er – voor nu – alleen in als de ontwikkelingen je passen als je lievelingsjas. Vooral de jonge Generatie Z heeft het feilloos door als je stappen zet die niet voldoende passen bij je brand. Authenticiteit is key. Wat dat betreft heeft Benetton het weer slim gedaan, met hun pink stores.