100 dagen dezelfde outfit

Geplaatst op: 11/10/22

Als brandmanager kan het je de nodige kopzorgen kosten: wat gaan we nú weer bedenken om een onuitwisbare indruk achter te laten bij de consument? Het Amerikaanse fashionlabel Wool& gaat wel heel creatief om met deze vraag. Zij daagt haar klanten uit om honderd dagen dezelfde outfit te dragen.

Wát? Honderd dagen dezelfde outfit dragen? Hónderd? Ik moest twee keer kijken toen ik het voor ’t eerst zag staan. Hóe dan? Wool& is een Amerikaans fashionlabel dat duurzame kleding maakt van merinowol. Jurkjes in verschillende modellen, jumpsuits, tops… Merinowol is, zo predikt Wool&, antibacterieel, onkreukbaar, ademend, wasbaar in de machine en zo kan ik nog wel even doorgaan. Eigenlijk kun je het gewoon dag in, dag uit dragen, volgens het modelabel. En waarom zou je dat niet gewoon doen, moeten ze gedacht hebben.

En zo geschiedde. Een wedstrijd werd uitgeroepen. Wie honderd dagen dezelfde Wool& outfit draagt, krijgt gratis en voor niets een cadeaubon om een volgend item mee te shoppen. Het enige wat je moet doen is elke dag op de socials delen hoe je het item die dag draagt. Zo hé. Is dat even een slimme manier om een hoop ambassadeurs in te zetten. Maar wie is zo gek om dit daadwerkelijk te doen?

Tientallen, nee honderden mensen, zo blijkt. Allemaal mensen die dag in, dag uit datzelfde jurkje dragen. De ene dag gestyled met een vest, de andere dag met een trui eroverheen. Met Chelsea boots, dan weer met sneakers. Frappant: aan de reacties te lezen viel het huisgenoten vaak pas na dagen op dat de draagster in kwestie wéér hetzelfde aan had.

Wool& juicht het gedrag van haar fans toe. Zó ben je pas echt duurzaam bezig! Zie je wel, meer dan een paar outfits heb je niet nodig! Nooit meer keuzestress ’s ochtends bij het opstaan! Minimalistisch leven is fijn, zie je wel?

Ik vind het vooral een briljante marketingcampagne. Wool& verbindt haar naam aan duurzaamheid, aan kwaliteit en aan tijdloze items die keer op keer mooi blijven, hoe vaak je het ook draagt. En ja, het zal ze wat cadeaubonnen gekost hebben. Maar hé, deze ambassadeurs zorgen zelf voor de reclame, beter kun je het niet treffen als merk zijnde. Zal ik…?