Korting: hot or not?

Geplaatst op: 6/03/23

Wij Nederlanders zijn echte koopjesjagers. We zijn dol op aanbiedingen en zoeken actief naar speciale acties. Niet zo gek, want wie slim koopt, kan immers honderden euro’s per jaar besparen. Dat is toch mooi meegenomen nu de woorden ‘recessie’ en ‘inflatie’ ons om de oren vliegen. Maar is korting nu hot or not? Hoe zorg je er nou als ondernemer voor dat de consument zijn geld bij jou uitgeeft, zonder dat je enorm met prijzen moet gaan stunten? Wij geven je drie tips om meer uit je kortingsactie te halen.

Het is goed om je te realiseren dat een korting met name zorgt voor een verhoging van de verkoop op de korte termijn. Hoewel het geven van een korting heel sympathiek is, doet het dus niet zo veel voor de verkoop op lange termijn en ook niet voor de waarde van je merk. Als je daar aan wilt werken, dan haal je meer uit spaar-, cadeau- en winacties.

Impulsaankopen
Kortingen leiden echter wel veel meer tot impulsaankopen. Je herkent het vast wel: je bent op zoek naar een nieuwe jeans. Maar terwijl je (online) aan het shoppen bent, zie je zo veel meer leuke kleding die nog in de sale is ook. En hé, er wordt ook nog een lentekorting gegeven op sweaters! Kun je mooi combineren met die nieuwe jeans. Voor je het weet heb je meer gekocht dan je van plan was. Relax, je bent lang niet de enige. Heel veel mensen kopen wel eens iets dat ze eigenlijk niet van plan waren te kopen. Het is dan de aantrekkelijke korting die voldoende stimulans gaf om het toch te kopen. En het gaat hier niet om een uitvoerig en weloverwogen proces. Het zijn vaak juist snelle en onbewuste beslissingen. Door rekening te houden met en in te spelen op die onbewuste beslissingen, haal je veel meer verkopen uit je kortingsactie.

Tip 1: Easy does it
Niemand heeft tijd laat staan zin om tijdens het shoppen en bestellen een korting te berekenen. Het is dus slim om het een klant zo makkelijk mogelijk maken wanneer je een korting aanbiedt. Daarmee vergroot je de onbewuste voorkeur voor jouw product. Dat kan op verschillende manier, maar de makkelijkste manier is om beide prijzen te noemen: de van-prijs en de voor-prijs. Het effect is het grootste als het ook nog eens gaat om ronde getallen waarvan de effectieve korting makkelijk is te checken.

Nog een slimmigheidje: zorg ervoor dat de van-prijs groter genoteerd staat dan de voor-prijs. Het nieuwe, kleine bedrag ziet er dan letterlijk kleiner uit en dat pikken we onbewust op als een groot voordeel.

Tip 2: FOMO
Als je te pas en te onpas met kortingen strooit, dan ben je niet meer geloofwaardig als verkoper. Je zet jezelf niet neer als sympathieke ondernemer die zijn klant graag een aanbieding gunt, maar als een ondernemer die misschien wel onrealistisch hoge prijzen vraagt of slechte producten heeft die niemand wil kopen voor de volle prijs. 

Consumenten zijn veel meer geïnteresseerd in een korting die echt bijzonder is. Bijvoorbeeld als je maar één keer per jaar een korting geeft, of als je een keer een hoge korting op een bepaald product geeft. De klant heeft dan echt het gevoel met iets heel speciaals te maken te hebben, een unieke kans. En als je dan ook nog een beperkte geldigheid aan die korting geeft, dan is je klant helemaal getriggerd. Typisch gevalletje van FOMO. Fear of missing out, bang zijn iets bijzonders mis te lopen, is dus een goede stimulans om tot aankoop over te gaan. Het werkt dus om heel sporadisch een waanzinnig goede korting te geven. Bijvoorbeeld: 40% korting, alleen dit weekend! 30% korting op alle zomerjurken, zolang de voorraad strekt! Wow, dan wil je als consument niet achter het net vissen. En, denk nog even aan de impulsaankopen van hierboven. Dat extra product is snel aan het digitale winkelmandje toegevoegd, zeker als je klant het gevoel heeft echt een flinke ‘winst’ te hebben gemaakt!.

Tip 3: Regel van 100
Deze regel van de Amerikaanse professor Jonah Berger gaat over de aantrekkelijkheid van de korting, hoe wij dus onbewust en in een split second een korting waarderen. Het komt op het volgende neer: kost je product minder dan €100,- dan is een korting in % aantrekkelijker. Kost je product meer dan € 100,- dan is een korting in absolute getallen beter. Lage kortingen voelen namelijk in procenten overtuigender terwijl je bij hogere bedragen juist exact wilt laten zien hoeveel korting je geeft en hoe gul je dus eigenlijk bent.  

Bijvoorbeeld: op een trui van € 80,- geef je een korting van 20%, want dat is gevoelsmatig een betere deal dan € 16,- korting. Op een jurk van € 150,- maakt een korting van € 30,- meer indruk dan een korting van 20%. 

Eerlijkheid duurt het langst
Last but not least: laat je niet verleiden tot het kunstmatig hoger maken van je prijzen, zodat je kunt pochen met een fikse korting. Consumenten zijn weliswaar gevoelig voor korting, maar als de van-voor prijs niet realistisch is, dan werkt het juist averechts en verlies je het vertrouwen van je potentiële klant. Wees gewoon eerlijk in je prijzen, leg uit waarom je een bepaalde prijsvoering hanteert en heel zuinig bent met kortingen. Juist die transparantie wordt door consumenten heel erg gewaardeerd.

Meer inspiratie? Lees dit blog over FOMO.